
Blijft een bezoeker wel "plakken" aan jouw woning? (7/10)
Dit blog-bericht maakt deel uit van een 10-delige reeks “Waarom is mijn woning vandaag nog steeds niet verkocht?”. Wil je hierover meer weten? Klik hier om je in te schrijven en ontvang de volgende dagen (om de andere dag, behalve op zondag) een mail met daarin telkens één van de redenen waarom je woning nog niet is verkocht.
In dit artikel wil ik het met je hebben over hoe lang een bezoeker blijft "plakken" aan jouw woning? Hieronder verstaan we de manier waarop de presentatie van je huis op internet website bezoekers vasthoudt. Des te langer ze naar je huis kijken, des te groter de kans dat ze contact opnemen voor een brochure of een bezichtiging. Maar hoe maak je de "plakfactor" van je huis nu zo groot mogelijk?
Veel bedrijven maken op hun website al gebruik van de plakfactor door bijvoorbeeld online planners op de website op te nemen. Ikea is hier koploper in met meer dan 10 planners voor je keuken, kantoor, kasten, bureaus ... Des te langer jij op de website bezig bent met het in elkaar klikken van een kast, bureau of keuken, des te groter de kans dat je deze ook gaat kopen. Je zult dit ongetwijfeld herkennen.
Het is in eerste instantie van groot belang dat je zoveel mogelijk woningzoekenden bereikt en dat je ze ook verleid om door te klikken naar je huis (zie eerdere mailberichten). Als ze eenmaal op de presentatie van je huis zitten, kun je ze laten "plakken" door de volgende zaken toe te voegen aan de presentatie op Immoweb, Zimmo, op je eigen webpagina of de website van je makelaar.
Interactieve plattegronden
Via het programma Floorplanner kun je (bijna) gratis en heel eenvoudig een interactieve plattegrond van je huis maken. Floorplanner geeft website bezoekers de mogelijkheid om je de verdiepingen van je huis in 3D te bekijken en om zelf het huis in te richten met virtuele meubels. Hoe groot denk je dat de kans is dat iemand je huis wil bezichtigen, als hij/zij een zondagmiddag besteed heeft om jouw huis virtueel in te richten? Ga aan de slag met Floorplanner en exporteer de plattegronden. Stuur de bestanden naar je makelaar en vraag hem/haar om deze te plaatsen tussen de foto's en bestel een interactieve plattegrond op verschillende websites.
Video's en Video Tours
Heb je weleens gedacht aan het maken van een korte video of een virtuele huis tour om je woning nog aantrekkelijker te maken voor potentiële kopers? Een goede video kan je woning op een unieke manier presenteren en ervoor zorgen dat jouw woning sneller opvalt. Het mooie is: je hoeft hier geen dure software voor te gebruiken.
Maak jouw GRATIS Canva-account aan! (Klik Hier)
Canva is een gebruiksvriendelijke online tool waarmee je eenvoudig video's kunt maken, zelfs als je geen ervaring hebt met videobewerking. Met Canva kun je professionele en visueel aantrekkelijke video's creëren door middel van sjablonen, foto’s en video's van je woning.
Een aantal voordelen van Canva:
- Het is gratis te gebruiken. Een premium optie is ook beschikbaar, maar je kan al heel wat zonder.
- Het biedt sjablonen die je eenvoudig kunt aanpassen.
- Je kunt video's direct delen op social media of via e-mail.
Een aantal tips bij het maken van je video:
- Je kan kiezen: Of je maakt een paar korte shots van de beste kwaliteiten van je huis zoals de woonkamer, het uitzicht van de tuin en de nieuwe badkamer of je kiest ervoor om een vlotte doorwandelvideo op te nemen.
- Ga niet ieder detail filmen;
- Importeer de video van je huis in Canva, dan kan je de verschillende fragmenten toevoegen
- Kies rustige achtergrondmuziek;
- Voeg korte tekstfragmenten toe om toelichting te geven of scenes op te splitsen;
- Voeg een kaart toe om de locatie aan te geven, bijvoorbeeld via Google Maps of met een screenshot;
- Combineer foto's, video's en teksten tot een sprekend filmpje van niet meer dan 1 minuut en 45 seconden. Langer hou je aandacht van een website bezoeker niet vast.
Als je video gereed is, stuur deze dan naar je makelaar of je website beheerder. Vraag hem of hij deze video wil plaatsen op jouw webpagina en linken op de websites zoals Immoweb, Zimmo, ...
Bonus
Voor een kleine extra investering vergroot je de plakfactor en daarmee de verkoopkansen van je huis. Er zijn nog meer mogelijkheden om je de plakfactor te vergroten:
- Vergroot het aantal foto's dat op internet staat
- Maak gebruik van 360-graden foto's op verschillende websites
- Verbeter de leesbaarheid en kwaliteit van je omschrijving
- Zorg voor volledige informatie op alle websites waarop je publiceert
- Voeg een brochure toe aan de vermelding op alle websites
Zo zie je maar, dat je zelf de plakfactor van je huis kunt vergroten. Blijf niet wachten tot je makelaar je belt, maar kom zelf in actie om potentiële kopers te verleiden op het internet om daarmee je verkoopkansen te vergroten.
Heb je hierover vragen of opmerkingen? Kijk dan eerst eens bij de "Reacties" onder dit artikel. Heb je geen antwoord gevonden op je vraag? Dan kan je een "Reactie plaatsen".
Tot volgend blog bericht.