onderhandeling - online vastgoed

Doet je makelaar wel genoeg? (9/10)

Dit blog-bericht maakt deel uit van een 10-delige reeks “Waarom is mijn woning vandaag nog steeds niet verkocht?”. Wil je hierover meer weten? Klik hier om je in te schrijven en ontvang de volgende dagen (om de andere dag, behalve op zondag) een mail met daarin telkens één van de redenen waarom je woning nog niet is verkocht.

In dit artikel wil ik het hebben over je makelaar. Een gevoelig punt omdat we niet slecht willen praten over de vastgoedmakelaars, en omdat we niet over de rug van een ander willen scoren. 

Bitmoji Image

Toch wil ik dit onderwerp aan de kaak stellen omdat het één van de redenen kan zijn waarom jouw huis nog niet verkocht is. Er bestaat geen misverstand over dat veel makelaars het moeilijk hebben. Omdat er minder verkocht wordt en steeds meer mensen eerst hun huis te koop zetten voordat zij een ander huis kopen, wordt de portefeuille van veel makelaars steeds groter. Dit heeft als gevolg dat zij hun tijd en aandacht moeten verdelen over veel meer huizen en klanten. 

Er is dus minder aandacht voor de jou als klant. Logisch en begrijpelijk, maar daar heb jij niets aan. Je wilt je huis verkopen. Als er niet genoeg aandacht is voor jou als klant en je huis, is de kans dat je je huis verkoopt kleiner. Het is door het grote aanbod van huizen niet meer genoeg om je huis alleen op de website van je makelaar en op vastgoed websites zoals Immoweb en Zimmo te plaatsen. Het bord aan de gevel of in de tuin maakt na een paar weken meer antireclame dan dat het reclame maakt en nog meer adverteren heeft al helemaal geen zin meer. 

Als je makelaar denkt dat de koper zich uiteindelijk wel zal aandienen, dan heeft hij het mis. Want zo werkt het niet meer. Je zult proactief op zoek moeten gaan naar die ene koper. Afwachten is in deze markt geen optie. Nodig je makelaar daarom uit en vraag hem vooraf het volgende te doen: 

Bitmoji Image

  • Maak een overzicht van de concurrentie van je huis of appartement 
  • Maak een overzicht van recente transacties
  • Geef inzicht in de marktsituatie in mijn wijk of regio 
  • Geef een realistisch advies over de waarde van mijn huis op basis van bovenstaande twee onderdelen 
  • Geef een advies over het aanpassen van de vraagprijs 
  • Maak nieuwe foto´s die passen bij het seizoen 
  • Geef mij inzicht in de statistieken van mijn huis of appartement op de vastgoed websites (als dat nog niet gebeurd is)
  • Mail alle gegadigden die eerder gereageerd hebben op mijn huis 
  • Verbeter de foto´s van mijn huis of appartement als deze niet voldoende van kwaliteit zijn 
  • Zorg voor extra plattegronden, video of plattegronden op vastgoed websites 
  • Geef mij suggesties voor het wegnemen van bezwaren van kopers 
  • Geef mij drie mogelijkheden om meer bezichtigingen te krijgen. 
  • Verander 1 keer per maand de presentatie of tekst van mijn huis of appartement zodat ik onder de aandacht blijf 
  • Laat je makelaar dit in een verslag verwerken, zodat je dit later nog een keer kunt bespreken. 
  • Plan dit gesprek per 3 maanden in, omdat de markt snel veranderd. 


Hoe vergelijk je vastgoedmakelaars in Vlaanderen?

Het kiezen van de juiste vastgoedmakelaar is een cruciale stap bij het verkopen van je woning. Maar hoe weet je welke makelaar de beste resultaten behaalt? Een handige manier om een idee te krijgen van de prestaties van makelaars in Vlaanderen, is door te kijken naar de verkocht-aanbodratio. Dit geeft je inzicht in de effectiviteit van een makelaar.

Hier is een eenvoudige manier om dit te doen:

Ga naar een vastgoedplatform dat actief is in Vlaanderen, zoals Immoweb of Zimmo. Zoek op jouw regio of de makelaar die je wilt evalueren.

Bekijk het woningaanbod van de makelaar. Zoek naar de lijst van panden die momenteel te koop staan, maar ook naar de reeds verkochte panden. Vaak geven deze platforms beide cijfers weer.

Bereken de ratio. Deel het aantal verkochte panden door het totale aanbod van de makelaar. Bijvoorbeeld: heeft een makelaar 20 woningen te koop staan en zijn er 15 reeds verkocht, dan is de ratio 15/20, oftewel 75%.

Interpretatie van de ratio. Een hogere verkocht-aanbodratio duidt erop dat de makelaar snel woningen weet te verkopen, wat een goed teken is. Het betekent dat de makelaar een sterke positie heeft op de markt en wellicht over de juiste tools en marketingstrategieën beschikt om jouw woning efficiënt te verkopen.

Deze eenvoudige berekening geeft je een snelle eerste indruk van hoe goed een makelaar presteert. Vergeet niet om dit te vergelijken met andere makelaars in jouw regio om een weloverwogen keuze te maken. Naast deze ratio zijn factoren zoals lokale kennis, klanttevredenheid en persoonlijke klik met de makelaar natuurlijk ook belangrijk.

Conclusie

Als je dit alles gedaan hebt, dan is je huis of appartement weer onder de aandacht van je makelaar en nog belangrijker, je woning is weer onder de aandacht van je doelgroep. Een inactieve houding van je makelaar kan een belangrijke reden zijn dat je je huis niet verkocht hebt. Blijf alert, wees (positief') kritisch op je makelaar en zorg dat hij of zij jouw huis onder de aandacht houdt. Laat je huis niet verbranden.

Heb je hierover vragen of opmerkingen? Kijk dan eerst eens bij de "Reacties" onder dit artikel. Heb je geen antwoord gevonden op je vraag? Dan kan je een "Reactie plaatsen".

Tot volgend blog bericht.

Reactie plaatsen