
Pas op dat je je pand niet verbrandt! (3/10)
Dit blog-bericht maakt deel uit van een 10-delige reeks “Waarom is mijn woning vandaag nog steeds niet verkocht?”. Wil je hierover meer weten? Klik hier om je in te schrijven en ontvang de volgende dagen (om de andere dag, behalve op zondag) een mail met daarin telkens één van de redenen waarom je woning nog niet is verkocht.
In dit blog bericht wil ik het graag hebben over een andere belangrijke reden waarom veel woningen niet verkocht worden. Als je woning al wat langer te koop staat, zul je ongetwijfeld wel eens te horen hebben gekregen dat er “een smet” zit op je woning. Des te langer een woning op de markt is, des te minder aantrekkelijk het wordt voor kandidaat-kopers. Te koop staande woningen raken “verbrand” omdat ze te vaak of te lang op dezelfde manier onder de aandacht van kopers zijn gebracht. Dit is nefast voor de verkoop.
Hoe geraakt je pand nu eigenlijk “verbrand”?:
- Door het “6 maanden of meer” kenmerk op vastgoed-websites
- Door het bord “te koop” in je tuin
- Vanwege een gedateerde presentatie op internet
- Door een gedateerde presentatie in de etalage van je makelaar
- Door telkens kleine prijsverlagingen door te voeren
- Voor de zoveelste keer een open huis organiseren
- Een koude en kille leegstaande woning
- Door negatieve mond-tot-mond-reclame in je dorp of stad
Deze kenmerken zorgen ervoor dat een koper het idee krijgt dat je woning maar niet verkocht wordt. Een koper concludeert namelijk dat er wel één of andere reden voor zal zijn. Anders was de woning natuurlijk al verkocht geweest. Als een woning al zo lang te koop staat, dan zal de prijs wel te hoog zijn of zal er teveel aan verbouwd moeten worden, zijn vaak gehoorde redeneringen. Dit zorgt ervoor dat kopers een afwachtende houding aannemen. Het gevolg is dat je nauwelijks bezichtigingen krijgt en al helemaal geen biedingen meer. De prijs verlagen lijkt vaak de enige oplossing, maar het is maar de vraag of je woning daardoor wel verkocht wordt.
Wat kun je nu doen om je woning te “ontsmetten”? Een checklist:
- Verwijder alle publiciteit van je woning van het internet voor minstens een maand, en liefst nog wat langer en haal ook het bord uit je tuin. Het zou kunnen dat kandidaten wachten totdat je de prijs verlaagt. Misschien reageren ze nu wel met de vraag of je woning al verkocht is.
- Maak nieuwe foto’s van de voorgevel van je woning vanuit een andere invalshoek dan de huidige foto en doe dit ook voor de foto’s van de tuin en de omgeving. Tuinen in volle bloei terwijl het winter is, of sneeuw op het dak terwijl het volop zomert, doen natuurlijk vermoeden dat je huis al lang te koop staat. Denk maar even terug aan het artikel over de speeddate van je woning.
- Kijk ook eens kritisch naar de interieurfoto’s. Zijn je foto’s uitnodigend genoeg? Schakel desnoods een fotograaf in. Denk nog even terug aan het artikel over verkoopstyling!
- Pas de prijs aan als deze niet meer realistisch is. Zorg voor een behoorlijke prijsverlaging want een prijs verlagen met 2.000 Euro heeft totaal geen zin. In een markt waar de vraagprijzen dalen, blijf je de markt achtervolgen met een kleine prijsverlaging. Zorg dat je die markt voor bent en anticipeer op de prijsontwikkeling van een verkoopmarkt.
- Wijzig de presentatie van je woning zoals foto’s, teksten en prijs tegelijkertijd om een maximaal effect te krijgen. Op vastgoed-websites krijgt je woning het label “gewijzigd” en daardoor krijgt ze extra aandacht. Denk er wel aan dat je op sommige vastgoed-websites een minimale prijsverlaging van bijvoorbeeld 2% moet respecteren als je wil dat het label “gewijzigd” getoond wordt.
- Laat een bouwkundig rapport van je woning maken door een vastgoedexpert als de staat van je woning door het bouwjaar of uitstraling twijfels oproept. Met een bouwkundig rapport neem je twijfels weg en zorg je voor zekerheid voor de koper. We raden ook aan om steeds een Post Interventie Dossier samen te stellen.
Staat je woning nog steeds te koop? Heb je voor de zoveelste keer een advertentie geplaatst of de prijs van je woning verlaagd? Wacht je al weken of misschien wel maanden op een bezichtiging? Heb je de hoop opgegeven dat je woning binnen afzienbare tijd verkocht zal worden en blijf je daardoor met dubbele lasten zitten? Dan is het nu tijd je woning “te ontsmetten”.
Hèhè, we zijn pas bij reden nummer drie waarom jij je woning nog niet verkocht hebt. Nog zeven te gaan … Als je je hebt ingeschreven voor de 10-delige email-reeks en als deze berichten niet meer relevant voor je zijn, wil ik je eraan herinneren dat je deze berichten heel makkelijk kun stopzetten, door onderaan in de mail te klikken op “uitschrijven”.
Mocht je deze informatie daarentegen op prijs stellen, ga je de volgende dagen nog meer nuttige tips ontvangen om je woning vlotter te verkopen. Ik ga het ondermeer hebben over de X-factor van je woning, mogelijkheden om twijfelende kopers over de streep te trekken en de aller allerbelangrijkste reden waarom jouw woning nog niet verkocht is.
Ben je benieuwd? Blijf dan verder lezen, volg mijn adviezen op en vergroot de kans dat je je woning gaat verkopen! Heb je hierover vragen of opmerkingen? Kijk dan eerst eens bij de "Reacties" onder dit artikel. Heb je geen antwoord gevonden op je vraag? Dan kan je een "Reactie plaatsen".
Tot volgend blog bericht.