
Valt mijn woning wel goed op? (6/10)
Dit blog-bericht maakt deel uit van een 10-delige reeks “Waarom is mijn woning vandaag nog steeds niet verkocht?”. Wil je hierover meer weten? Klik hier om je in te schrijven en ontvang de volgende dagen (om de andere dag, behalve op zondag) een mail met daarin telkens één van de redenen waarom je woning nog niet is verkocht.
In dit artikel wil ik het nog even hebben over de foto's van je woning die op internet staan. De foto’s vormen namelijk een essentieel onderdeel voor de verkoop van je woning. Want als deze foto’s niet aantrekkelijk genoeg zijn dan is dat misschien wel dè reden waarom je woning nog niet verkocht is. We hebben het al eerder gehad over het belang van een goede hoofdfoto van je woning. Als een koper één maal meer wil weten over je woning, zal hij of zij eerst de foto's van je huis of appartement gaan bekijken. Als de foto’s een goede eerste indruk maken dan zal hij waarschijnlijk meer informatie willen of misschien wel direct een bezichtiging plannen. Wil je ook weten waar je vooral op moet letten bij het maken van goede foto's? Lees dan dit blog-bericht.
Ik geef je alvast aantal tips voor het maken van goede foto's:
- Hou de foto's realistisch en kijk zeker uit met groothoeklenzen! Soms lijken relatief kleine leefruimten op foto veel groter dan in werkelijkheid door de lens die gebruikt wordt. Een veel gehoorde opmerking bij bezichtigingen is dat de woning kleiner oogt dan op internet. Het gevolg hiervan is dat de kandidaat-koper ontgoocheld wordt waardoor de kans op verkoop aanzienlijk vermindert.
- Zorg ook dat je voldoende foto’s neemt, en daarmee bedoel ik zeker niet te veel, maar ook weer niet te weinig! Sommige verkopers zijn van mening dat je maar enkele foto's op internet moet plaatsen zodat de kans op een bezichtiging wordt vergroot. Dit werkt echter averechts. Tegenwoordig maakt een woningzoekende vooraf een selectie van woningen die hij of zij interessant vindt om te bezichtigen. Zijn er te weinig foto's van je woning, dan is de kans groot dat je niet bij de eerste selectie zit met als gevolg geen bezichtigingen. Te veel foto's kan de verkoop ook schaden, zeker als hier foto's tussen zitten die eigenlijk niet de moeite waard zijn. Probeer een balans te vinden van wat de moeite waard is om te laten zien en wat je beter niet kunt laten zien. Afhankelijk van het type huis zijn gemiddeld 15 foto's voldoende om een koper te verleiden tot een afspraak ter plaatse.
- Het verschil zit 'm ook in de details. Heb je een mooie schouw met open haard, fraai afgewerkte lijsten in het plafond of andere mooie details die de moeite waard zijn? Fotografeer ze. Details maken het verschil en geven een woningzoekende een beter beeld. Zeker als dit gecombineerd wordt met goede foto's van de belangrijkste ruimtes van je woning.
- Een ander aandachtspunt is de lichtinval en de verlichting van je woning. Zorg ervoor dat er bij iedere foto voldoende lichtinval is. Doe de gordijnen zoveel mogelijk opzij en haal de rolluiken omhoog. Licht is erg belangrijk bij het maken van een foto. Het doet kleuren en ruimtes namelijk beter tot hun recht komen. Is er te weinig licht probeer dan met de juiste verlichting de ruimtes lichter te maken.
- Probeer zoveel mogelijk ruimte, licht en rust te creëren in je woning. Een kandidaat-koper is echt niet geïnteresseerd in je meubels of je persoonlijke bezittingen maar wel in je woning. Hij of zij wil zien hoe je woning is afgewerkt, hoe de lichtinval is en hoeveel ruimte een vertrek te bieden heeft. Probeer daarom ruimte, licht en rust te creëren, zeker bij het maken van foto’s, en het liefst ook tijdens bezichtigingen.
- Zet meubels die het zicht op de rest van de leefruimte belemmeren aan de kant, maak gordijnen zoveel mogelijk open, haal tapijten weg en ruim overbodige spullen op. Maak er een mooie toonzaal van met alleen de hoofdzakelijke meubels, net zoals in woonstyling magazines. Creëer sfeer, kleur en symmetrie met accessoires in dezelfde kleurstelling. Hét belangrijkste vertrek van je huis: de woonkamer Omdat je in de woonkamer de meeste tijd doorbrengt is dit voor veel kopers het belangrijkste vertrek. Besteed daarom veel aandacht aan de presentatie van je woonkamer. Probeer het eet- en zitgedeelte apart te fotograferen en maak detailfoto's van mooie accessoires om sfeer te creëren.
- Plaats altijd een foto van je keuken en badkamer, ook als deze wat gedateerd zijn. Als er geen foto van de keuken of badkamer getoond wordt, zal een kandidaat meteen denken dat deze aan vervanging toe is. Dit hoeft niet het geval te zijn, maar dat weet een woningzoekende niet als er geen foto bij staat. Zorg dat je keukenblad en badkamer opgeruimd en schoon zijn. Heeft u wel eens een keuken- of badkamershowroom bezocht? Probeer hetzelfde effect te bereiken. Ruim alle spulletjes op en geef kleuraccenten met handdoeken en één of twee planten.
Bij veel huizen is de fotografie matig van kwaliteit omdat de makelaar er met een huis-tuin-en-keuken-camera foto's heeft genomen. Op zich niet erg, maar als jij écht je huis wilt verkopen, dan is dat niet voldoende. Je zult een presentatie moeten maken die een koper verleidt, dat lukt niet met amateuristische foto's van de duurste aankoop die iemand in zijn leven doet. Slechts een kleine investering in een fotograaf zal de kans op verkoop aanzienlijk doen stijgen.
Wil jij de kansen op de verkoop van je huis vergroten? Investeer dan in een professionele fotograaf om jouw huis perfect uit de verf te laten komen. Verleid kopers met een professionele fotoserie van jouw huis.
Heb je hierover vragen of opmerkingen? Kijk dan eerst eens bij de "Reacties" onder dit artikel. Heb je geen antwoord gevonden op je vraag? Dan kan je een "Reactie plaatsen".
Tot volgend blog bericht.